Beklimming Lajuma en meer - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu Beklimming Lajuma en meer - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu

Beklimming Lajuma en meer

Door: CarlijnBrands

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

15 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Maandag 15 Augustus
Het is bizar om op cameratraps de dieren te zien die hier leven die je eigenlijk gewoon niet ziet. Grote dieren zoals Luipaarden, Hyena’s en andere wilde honden en katachtige.

Eergisteren kwamen de baboons langs de barn en heb ik ze een tijdje gevolgd om foto’s te maken. Er zijn iets van vijf jonge dieren bij, echt mega schattig! Savonds zag ik ook nog de Vervet Monkey’s.

Ik ben al hard opweg met mijn onderzoek. Vier bomen heb ik inmiddels van ieder drie voedsel patches voorzien. De trials waarin ik uitprobeerde hoeveel voedsel (kattenvoer) en hoeveel zaagsel optimaal is heb ik inmiddels achter de rug. Ik hoop deze week te kunnen beginnen aan één van mijn echte vragen. Simpel gezegd: Of de patchkeuze van bushbabies beïnvloed wordt door predatierisico. Je verwacht dat bushbabies minder tijd besteden aan het eten op de grond dan in de boom, simpelweg omdat daar het gevaar dreigt van predatoren, zoals luipaarden. Helaas is het weer alleen vreselijk omgeslagen. Van een hele droge periode met veel zon rond de 30 graden, naar heel vies koud regenweer. Iets wat niet normaal is tijdens de droge periode. Als het erg vies is kan ik niet mijn patches uitzetten.

Het wordt steeds gezelliger. Savonds spelen we of spelletjes of kijken een film en eergisteren gingen we met z’n allen naar Oldrich en zijn vrouw zijn huis een rugbygame kijken. Niet dat ik dat nu zo’n leuke sport vind, maar het was wel gezellig! Savonds weer een kampvuur/BBQ gedaan. Gisteren avond hebben we de Lajuma beklommen en zijn we in het donker terug gekeerd. Helaas was het een beetje bewolkt doordat het ondanks de volle maan best donker was, maar met koplampen kwamen we er wel. Soms lichte fel rode ogen op en bleek het om de lesser busbabys te gaan. Inmiddels heb ik dus alle vijf de apen soorten die hier leven gespot! We hebben ook nog de ogen van een erg groot dier gezien, maar we zijn er helaas niet achter gekomen wat het was.

Vandaag was het ‘townday’ waar ik erg veel zin in had. Eindelijk weer lekkeren dingen kopen en weer vers brood. Het verbaasde me dat het eten van brood van meer dan een week oud minder erg is dan verwacht. Tja het is een beetje droog, maar er zit nog geen schimmel. Verder ben ik heel creatief geworden met de beperkte dingen die we hebben. Ik kan de meest heerlijke tosti’s in een koekenpan maken!
We hebben ontbijt in de stad en vervolgens ook geluncht. Als lunch had ik pannenkoeken met ijs…. De franse vonden het heel normaal, maar ik heb nog nooit zo’n gek ontbijt gehad, maar het was erg lekker! Zeker na natuurlijk al dat oude brood.

Vanavond hebben we met z’n alle een horror gekeken bij een grote bak popkorn. Dit keer waren het niet de apen die voor extra spanning zorgde, maar de wind die alles hier doet bewegen en kraken. Ook heb ik mijn bed moeten verplaatsen, want tja natuurlijk zat dat er ook nog aan te komen. Een lek in het dak… en dan heb ik zo’n grote kamer en zit dat lek precies boven mijn bed… zucht.

Deze week hebben we nog gepland om naar een natuurreservaat te gaan voor 1 dag. We gaan met z’n vijven en huren de auto van Lajuma.

Ik geloof dat bovenstaand nu een beetje een aan elkaar geplakt verhaal is geworden van losse dingetjes, maar meer kan ik er even niet van maken. Het is 10 uur en iedereen is al naar bed! Heerlijk, meestal ben ik de enige die zo vroeg gaat slapen, maar hier doet iedereen dat en staan we met z’n alle lekker vroeg op. De afgelopen week ben ik elke morgen erg vroeg op gestaan omdat ik mijn patches moest checken voordat de dagapen opstaan. Vanacht heb ik echter geen patches uitgezet, dus vroeg opstaan is niet zo noodzakelijk… dat is wel even lekker! Kan ik eindelijk een klein beetje uitslapen.

Groetjes, Carlijn

  • 16 Augustus 2011 - 21:31

    Irma:

    Leuk verslag. Je begint al te wennen

  • 18 Augustus 2011 - 18:04

    Denise:

    He carlijn,

    Ik sprak je moeder vandaag in het dorp en ze vertelde dat je een mooie site had waar je je reisverhalen deelt. Heel leuk om te lezen hoor! Een hele belevenis, maar natuurlijk wel erg mooi om mee te maken.
    Heel veel succes met je onderzoek. En dat boompje klimmen houdt je armspieren mooi op pijl, kun je na je reis je brugonderdelen zo weer oppikken :)

    Groetjes denise

  • 20 Augustus 2011 - 10:24

    Carlijn Brands:

    Bedankt voor je berichtje Denise! Het bevalt me hier wel maar ik mis het turnen nu al! Ik heb gelukkig een grote kamer, dus daar kan ik af en toe lekker om mijn handen staan en lopen.
    x Carlijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 29630

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2018 - 16 Oktober 2018

Youth Olympic Games (YOG) in Buenos Aires

21 November 2017 - 07 Juni 2018

Research assistant Molerat project in Zuid Afrika

01 April 2016 - 29 April 2016

Costa Rica - Nicaragua - Panama

03 Augustus 2011 - 30 November 2011

Lajuma, bushbaby onderzoek

02 Juli 2017 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

Landen bezocht: