Aankomst, Lajuma - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu Aankomst, Lajuma - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu

Aankomst, Lajuma

Door: CarlijnBrands

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

08 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

3-4 augustus, De reis

Na een lange reis via Dubai van in het totaal bijna 24 uur, kwam ik eindelijk in Johannesburg aan. Daar werd ik opgehaald door de lodge waar ik zou verblijven en daar aangekomen ben ik meteen naar bed gegaan. Tegen de avond, heb ik toch maar even de andere gasten opgezocht en wat gekletst. Twee kamen uit Polen en 1 uit Australië. Al was het overdag best warm, savonds werd het ijs en ijs koud. Ik stond gewoon te trillen op mijn benen. Rond 8 ben ik dan ook maar weer naar bed gegaan en met drie dekens op ben ik in slaap gevallen.

De volgende dag werd ik opgehaald door de taxi en die heeft mij naar het busstation in Johannesburg gebracht. Het was een heel gedoe mijn gereserveerde ticket op te halen en de bus te vinden, maar uiteindelijk zat ik dan toch in de goede bus. Het was een hele luxe bus, maar de tocht duurde echt veel te lang. 4 uur kwam ik eindelijk in Louis Trichardt aan waar ik werd opgehaald door Oldrich. We zijn eerste boodschappen gaan doen voor de rest van de week en zijn vervolgens richting Lajuma gereden. Hij heeft de hele weg verteld en vooral over de mogelijkheden om te reizen vanuit Lajuma. Gelijk dus maar even gezegd dat mijn ouders hoopte mij te kunnen opzoeken en of hij een idee heeft over hoe ze dan moeten reizen. Hij raakte niet uitgepraat en heeft in zijn hoofd de hele route al uitgestippeld aan de hand van mijn aanwijzingen over de wensen van mijn ouders. Dus Pap en Mam, nu moeten jullie wel! Haha. In het pikke donker arriveerde ik in Lajuma.
Oldrich had al verteld dat er ongeveer 12 studenten waren, waarvan de helft nu op vakantie was. Ik kreeg een grote kamer met 3 bedden maar ik was de enige. Het is allemaal erg primitief. Oude slechte matrassen, een douch zonder een echte vloer erin, de grond is een soort geverfd beton en er is eigenlijk niet echt een plafond.. Je kijkt tegen de ijzeren golfplaten aan, wat het erg gevoelig maakt voor geluid. Ik moest afwassen met koud water omdat het gas het ‘weer eens’ niet deed. Maargoed ik had eigenlijk ook niet veel luxe verwacht en het zal wel wennen.

Zaterdag 6 Augustus
Ik ging vroeg naar bed, maar had slecht geslapen. Ik had verwacht dat het erg koud zou zijn, omdat er eigenlijk geen isolatie is en geen verwarming, maar dat viel gelukkig mee. Ik schrok vaak wakker van een mega hard kabaal op het dak. Bushbabies die op het dak aan het hollen zijn waarschijnlijk wat je natuurlijk erg goed kan horen als er alleen een laagje golfplaten boven je hoofd ligt. Tegen de morgen waren andere apensoorten de lege omhulsels van het fruit op het dak aan het gooien. Ik weet niet precies wat voor fruit het was, maar het is alsof er kokosnoten uit de boom vallen, zoveel kabaal maakt het. Om 8 uur had ik een afspraak met Ian, de professor. Ian vertelde over het gebied en ik kreeg een soort van veiligheid instructie, van wat ik wel en niet moest doen. Vooral voor de slangen moest ik uitkijken, waarvan de Zwarte Mamba het gevaarlijkste is. Vervolgens hebben we mijn proposal besproken bij een kop thee in het zonnetje en maakte ik kennis met zijn vrouw en hun jonge 3 maanden oude Bernersenner hond. Echt zo’n scheetje. Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt en heeft hij mij bomen gewezen waar veel Bushbabies voorkomen. Smiddags ben ik zelf terug gegaan en heb 4 mogelijk geschikte bomen gekozen voor mijn onderzoek. Ik heb een paar uur door de bosjes gestruind en kwam verschillende dieren tegen. Twee witte paarden, die natuurlijk niet wild waren maar gewoon ergens daar zo liepen, een duiker, een hele groep apen en onze huiskat die me op de terugweg tegemoetkwam.
Tegen de avond was de hele groep apen richting ons verblijf getrokken (de Barn, zo noemen ze dat hier). Ze zaten werkelijk overal om ons heen, springend van de ene naar de andere tak en kijkend door de ramen. Gelukkig komen ze niet binnen omdat ze dat niet kennen, dus we moeten erg oppassen dat ze dat niet leren, want als eentje het door heeft dan gaat het mis. Ik heb een paar mooie foto’s genomen.
Toen het begon te schemeren ben ik nog opzoek gegaan naar bushbabies, maar uiteindelijk heb ik alleen wat bananen stukken achter gelaten en geen bushbabies gezien. Toen ik terug kwam waren de apen naar bed. Met de studenten heb ik Poker gespeeld en vervolgens gekookt en opnieuw vroeg naar bed gegaan.

Zondag 7 Augustus
We hadden vandaag gepland de Leopard Trial te doen, een wandelroute. We vertrokken om 10 uur en helaas was het behoorlijk mistig. Na veel geklim en geklauter hebben we gepicknickt op de rif en zijn vervolgens terug gelopen. Onderweg zagen we nog een Kudu, die we even hebben proberen te volgen in de bush, maar natuurlijk was hij snel weer weg.
Smiddags heb ik mijn eerste voedsel station gemaakt. Ik ben in de boom geklommen en heb een plateau gemaakt. Vervolgens heb ik bovenin een ophijssysteem gemaakt en nu kan ik vanaf de grond de emmer op en van het plateau hijsen. Voor de lol heb ik er even bananen in gelegd om te kijken of die gegeten werden
Savonds hebben we een film gekeken. Het was zo koud dat ik heel veel lagen kleren aan had gedaan en alsnog om half 10 naar bed ben gegaan omdat ik het zo koud had, maar ook omdat ik weer doodop was.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 29630

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2018 - 16 Oktober 2018

Youth Olympic Games (YOG) in Buenos Aires

21 November 2017 - 07 Juni 2018

Research assistant Molerat project in Zuid Afrika

01 April 2016 - 29 April 2016

Costa Rica - Nicaragua - Panama

03 Augustus 2011 - 30 November 2011

Lajuma, bushbaby onderzoek

02 Juli 2017 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

Landen bezocht: