Kalahari Kerst en oud en nieuw! - Reisverslag uit Van Zylsrus, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu Kalahari Kerst en oud en nieuw! - Reisverslag uit Van Zylsrus, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu

Kalahari Kerst en oud en nieuw!

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

02 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Van Zylsrus

02jan17

Vandaag ben ik alweer 5 weken in het Karuma River Reserve en inmiddels ben ik een heel eind met mijn training in het lab. Ik kan zelfstandig Scans (observaties van een groep, waarbij je iedere 4 minuten de activiteit van 1 individu scoort) en Focals (observatie van 1 individu) doen. In het begin vond ik een Scan shift van 3 uur enorm lang, maar nu het me meer eigen wordt gaat het steeds makkelijker en kan ik zelfs wat muziek of een (Engelstalig) audio boek luisteren tegelijkertijd. Eén van mijn eerste focals die ik zelfstandig deed werd meteen een record. De betreffende molrat was gedurende 3 uur en 23 minuten actief. Helaas startte ik deze focal net voor mijn lunch pauze en kon ik na 2 uur van de honger bijna niet meer op mijn benen staan. Gelukkig was iemand zo attent me wat eten te brengen ;-). Ook molratten vangen, hanteren, een zwangerschapscheck doen en bloedprikken gaat me steeds makkelijker af. Ik moet het snel afkloppen, maar ik ben nog geen één keer gebeten ;-).

Half december hadden we op zondag middag een trip naar Van Zylsrus. Dit is het plaatsje 20 minuten verderop aan de onverharde weg. Het plaatsje bestaat uit ongeveer 1 straat en heeft een mini supermarktje met zeer beperkte voorraad en een hotel met restaurant. We gingen met zijn allen uiteten in dit restaurant. Een week van te voren hadden we onze bestelling op moeten geven en iedereen verheugde zich met name op de milkshakes en ijscreams die we onmogelijk in het reservaat konden krijgen/houden. Ik heb me nog nooit zo vol gegeten… De rest van de middag buikte we uit aan het zwembad bij het hotel met wat drank en muziek.

Langzaamaan begon het aftellen naar Kerst. Werkelijk alle versieringen die we konden vinden werd gebruikt om de keuken en woonkamer te versieren. De Kerstboom bestond uit een tak waar we wat ballen aan hingen en een slinger omheen wikkelde, we vonden wat kerstkransen en we draaide kerstmuziek. Een vriend van de vader van één van de vrijwilligers was met een paar dozen cadeau’s gekomen, nog wat versiering, lekkers en drank. De cadeaus werden zorgvuldig opgestapeld onder de kerstboom gelegd. Ook werden er loodjes getrokken. Een mogelijkheid om naar de winkel te gaan om iets te kopen was er niet dus iedereen moest creatief zijn met wat hij/zij kon vinden in de natuur, kon maken met oud verpakkingsmateriaal etc. Ikzelf maakte een enorme meerkat van het karton van een oude langwerpige doos. Ik was blij met het resultaat en de meerkat versierde gedurende 2 weken vóór Kerst mijn nog steeds wat kale kamer.
Iedereen hielp mee Kerst speciaal te maken en dat werd het! We keken op kerstavond film onder de sterren hemel. Onze Manager had helaas besloten dat we Kerstochtend om 8 uur op het lab moesten zijn, dus helaas geen feest voor mij op kerstavond, maar na de film mijn bed in. De nieuw geboren pups verfde we die Kerst ochtend groen en rood. Gelukkig waren we redelijk snel klaar met werken en ging ik voor een hardlooprondje, een 2de ontbijt en een plons in het zwembad. Die middag hadden we surprise. Mijn meerkat was zo groot geworden dat ik hem niet demonstratief naar de woonkamer wilde brengen want dat verraadde mij meteen. Daarom bond ik hem aan en boom iets verderop en pakte ik een GPS in met de coördinaten. Het bleek een geslaagd idee en iedereen was razend opgewonden om de ‘ontsnapte’ meerkat op te sporen. Ikzelf kreeg een ‘kerstboom’ een tak versierd met kleuren en geschreven kaartjes met spreuken. Een ontzettend bijzondere surprisemiddag omdat iedereen ontzettend creatief had moeten zijn.
De hele dag hing er al een groot schaap boven het kampvuur wat het grootste gedeelte van ons diner zou zijn, maar daarnaast had bijna iedereen nog iets bijgedragen aan bijgerechten en toetjes. Alle tafels werden verzameld om één enorm lange tafel te maken, buiten vóór de veranda. Het was enorm lekker en gezellig en het werd zeker een Kerst om nooit te vergeten! Ook die avond gingen we niet te lang door met feesten want opnieuw moesten we die ochtend in het lab verschijnen.

De 27ste was het mijn verjaardag. Ik was benieuwd wie het eigenlijk wist, maar de manager had een kopie van mijn paspoort en had het al groot op het bord geschreven toen ik binnen kwam. Het cadeau wat ik kreeg was een dag vrij! Het was te laat om die dag nog vrij te nemen, maar ik mag nog een willekeurige andere dag kiezen. ’ s Avonds na het diner kwam er alsnog een grote cake en wat A 4tjes met felicitaties van iedereen en wat Molratdingetjes op 27 december. Onder andere hoeveel molratten er op 27 december ooit ontsnapt waren en welke dieren er op mijn verjaardag geboren waren.. .. Van mijn ouders kreeg ik een leuk filmpje met felicitaties.
De rest van de week was ik aardig moe van de feesten en het vele werken, want onze dag vrij kregen we helaas niet omdat we met Kerst al ‘vrij’ hadden gehad.

Op oud jaars avond reden we met 7 auto’s richting de grens van Botswana. Met een grote groep liepen we het laatste stukje tot de grens en klommen we (illegaal) over het hek dat waarschijnlijk de grens moest voorstellen. We maakte foto’s op de heuvel en bekeken de prachtige zonsondergang tijdens ons picknick diner. Die avond keerde we terug naar de farm waar we de laatste uren aftelde tot nieuwjaar waarop we veeel te veel champagne flessen open trokken en met een grote groep inclusief champagne in het zwembad belande. Ook dit was een jaarwisseling die niet te vergelijken was met een jaarwisseling die ik ooit eerder heb meegemaakt ;-)
Ook na deze avond stonden we (weliswaar gelukkig iets later) maar de volgende dag gewoon weer in het lab.

Vandaag heb ik, na 14 dagen lab gezien te hebben, eindelijk mijn volledige dag vrij en merk ik eigenlijk pas goed hoe moe ik ben van al het werken, maar vooral ook van alle bijzonder leuke en mooie feesten! Want ook al vond ik het ergens wel moeilijk om rond deze tijd niet bij mijn familie te zijn, het werd zeker een hele mooie en bijzondere Kerst en jaarwisseling met een net zo groot ‘familie gevoel’ als anders.

Iedereen de beste wensen voor 2018!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 780
Totaal aantal bezoekers 29545

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2018 - 16 Oktober 2018

Youth Olympic Games (YOG) in Buenos Aires

21 November 2017 - 07 Juni 2018

Research assistant Molerat project in Zuid Afrika

01 April 2016 - 29 April 2016

Costa Rica - Nicaragua - Panama

03 Augustus 2011 - 30 November 2011

Lajuma, bushbaby onderzoek

02 Juli 2017 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

Landen bezocht: