Toestelfinale vloer en het afscheid - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu Toestelfinale vloer en het afscheid - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu

Toestelfinale vloer en het afscheid

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

18 Oktober 2018 | Argentinië, Buenos Aires

15-10-2018

Ik werd wakker en realiseerde me gelijk: de laatste keer jureren op deze spelen, de laatste 8 oefeningen balk of vloer en vervolgens zou ik afscheid moeten nemen van de meeste juryleden want veel vluchten zouden vroeg in de morgen vertrekken. Het voelde raar.. het voelde alsof er een einde kwam aan een reeks vol geweldige avonturen, waarbij het jureren op deze YOG toch misschien wel het hoogte punt was geworden. Al keken veel juryleden inmiddels wel weer uit naar thuis.. voor mij mocht het nog wel een tijdje duren... alhoewel eindelijk voorgoed? naar huis stond ook erg hoog op mijn verlanglijstje. Maar eerst nog genieten van de laatste 8 oefeningen!

Ik oefende wat balk en ging iets eerder alleen richting het Youth Olympic Park om nog wat van de sfeer en de lekker zomerse dag te genieten. Ik lootte vloer, wat ik eigenlijk wel fijn vond en bood me vrijwillig aan als reserve jurylid voor balk. Het vaste reserve jurylid had 2 juryfuncties gekregen omdat het Britse jurylid niet mocht jureren (omdat de Britse turnster 4 toestellen turnde). Als reserve moet je plaatsnemen aan de "grote" wedstrijd tafel en ik vond het wel leuk om balk een keer vanuit die kant mee te maken. De wedstrijd werd begonnen met heren brug, vervolgens dames balk en daarna nog finale acro voordat de prijzen ceremonie was en daarna de finale vloer dames en rekstok heren. Mijn tafel zat letterlijk tussen alle tv cameras in en moest bij het verschuiven van de stoel oppassen voor alle draden. Bij de ‘one touch’ kwam de juryopstelling groot op het scherm in de hal. Ik had dit nog niet eerder gespot en het geeft echt een kick je naam daar langs de Nederlandse vlag te zien staan.
Ik jureerde de laatste 8 oefeningen fijn! Opnieuw ging de Italiaanse Villa er met het goud vandoor. Direct na de wedstrijd kreeg ik een appje van mijn moeder (zelf ook jurylid alhoewel niet op dit niveau, ze jureert wel al iets langer). Ze had de wedstrijd weer gevolgd, maar volgens haar had toch echt de Britse moeten winnen die nu nipt 2de werd. Ikzelf, bewust afgewend van de schermen met uitslagen en totaal scores wist toen nog niet eens wie er gewonnen had, laat staan hoe klein de verschillen waren. Ja mam! ;-) ;-).
Om half elf waren we allen terug in de lobby van het hotel en begon het afscheid. Alweer een afscheid van een groot internationaal gezelschap. Alhoewel anders dan in de Kalahari. Dit waren mijn 'collega juryleden' voor de toekomst. Ergens ter wereld hopen we elkaar weer te treffen op een grote wedstrijd. Maar toch.. in die twee weken waren goede vriendschappen ontstaan. We maakte hetzelfde mee en hadden dezelfde liefde voor turnen. Ik heb inmiddels heel wat vakantie adresjes aangeboden gekregen. Ik mag al naar Maleisië en Australië ;-). Maar toch een afscheid is een afscheid voor nu en zo voelde het ook.

16-10-2018

Met enkele overgebleven juryleden schoven we die volgende ochtend aan bij het ontbijt. Donatella was er ook nog en al haar verhalen over alle landen waar ze geweest was als jurylid vulde de merkbaar legeren ontbijtzaal. De laatste afscheidsknuffels en ik checkte uit in mijn hotel kamer om vervolgens in te checken in Elpida's kamer. Mijn Argentinië avontuur zelf was nog niet helemaal over en ik zou een week langer blijven (op eigen kosten). Elpida zou ivm haar vlucht een nacht langer blijven in het hotel en een 2de persoon is gratis dus vandaar dat ik bij haar introk, bovendien was dat nog wel zo gezellig!
Die middag bezocht ik een beachvolleybal wedstrijd NED tegen ARG. De dag ervoor was ik namelijk iemand van het NOC-NSF tegen gekomen in de bus waar ik mee aan de praat raakte. Vervolgens natuurlijk ook even geïnformeerd waar Nederland nog in actie kwam en hij vertelde mij over de 1/4 finale van het beachvolleybal. Ik was benieuwd of ik erin zou komen, want ik wist dat via de bezoekers ingang een onbegonnen opgaven zou zijn als Argentinië moest spelen. Ik had geluk! Ik kreeg met mijn accreditatie voorhang en kwam bij team NL op staan-tribune terecht. Ze wonnen de wedstrijd, maar het was enorm spannend!
Die avond ging ik met Elpida voor de laatste keer uit eten bij de Argentinia Grill.

17-10-2018

De volgende ochtend namen we afscheid en moest ook ik uitchecken in het dure NH hotel. Tijd voor een hostel! Ik had een hostel uitgezocht dicht bij het hotel zodat ik zo min mogelijk met mijn spullen hoefde te slepen. De overgang van een lux hotel naar een hostel viel me zwaarder dan verwacht. Iedereen (de andere juryleden) hadden me al voor gek verklaard en snapte niet dat ik alleen ging reizen en een kamer ging delen met vreemde mensen. Aangezien ik zo veel ervaring heb met alleen reizen en verblijven in gedeelde slaapkamers en bovendien het primitieve Kalahari leven gewend was, maakte ik me totaal niet druk.... Totdat ik de versleten lakens zelf over de dunne mega doorgezakte matras van het bovenste wiebelende stapelbed trok, drie gangen door moest om de primitieve badkamer te bezoeken en onderweg de hippie achtige mensen languit over de versleten bankstellen in de gezamenlijke woonkamer zag gangen.. poe het primitievere reizen went, maar luxe went toch nog wel wat sneller en dan is de overgang enorm. Ik verliet het hostel die middag en bracht een laatste bezoek aan het Green Park waar Nederland dit keer de finale moest spelen tegen Zweden. Ze verloren helaas de wedstrijd en hadden dus zilver. Ik nam de bus terug, ging eten bij mijn favoriete bar (Canal Street bar) en ging terug naar het hostel. Toen de Braziliaanse backpacker in het bed onder mij vertelde dat ze geen geld had omdat haar kaart het niet deed gaf ik haar mijn laatste eten en kroop vervolgens met mijn portemonnee het bed in.
Ik werd de volgende ochtend niet-uitgerust wakker met een stijve rug van de kuil in mijn bed, at het droge stokbrood met jam wat het karige ontbijt in het hostel was en vertrok naar het vliegveld. Tijd om wat natuur van Argentinië te zien in plaats van alleen maar stad. Hiermee was ook voor mij een einde gekomen aan de Jeugd Olympische Spelen.

Re-Live Balk en vloer finale: https://www.youtube.com/watch?v=gRgndu5MZY4

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 29474

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2018 - 16 Oktober 2018

Youth Olympic Games (YOG) in Buenos Aires

21 November 2017 - 07 Juni 2018

Research assistant Molerat project in Zuid Afrika

01 April 2016 - 29 April 2016

Costa Rica - Nicaragua - Panama

03 Augustus 2011 - 30 November 2011

Lajuma, bushbaby onderzoek

02 Juli 2017 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

Landen bezocht: