Sprong finale - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu Sprong finale - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu

Sprong finale

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

14 Oktober 2018 | Argentinië, Buenos Aires

13-10-2018

De dag na de meerkampfinale stonden de eerste twee toestelfinales op het programma. Ik wist die zaterdag nog niet wat ik die avond zou moeten jureren, omdat de loting slechts één uur vóór aanvang van de wedstrijd plaatsvond. Dit heeft 2 redenen. Ten eerste zou er in de toestelfinales alleen gebruik worden gemaakt van zogenaamde "neutrale" juryleden. Dat betekent dat als de turnster van jouw land een toestelfinale heeft, jij als jurylid niet het toestel mag jureren waar deze turnster in actie komt. Het Britse jurylid was hierdoor klaar met jureren, omdat 'haar' turnster zich geplaatst had voor alle 4 de toestellen. Zoals jullie weten deed Nederland sowieso niet mee, dus ik had dat probleem niet en zou elk toestel mogen jureren. Dus eerst moesten we weten welke turnsters in actie kwamen in de finales vóórdat er geloot kon worden en ten tweede wil men voorkomen dat juryleden onderling afspraken maken of eventuele strategieën bedenken als ze ruim van te voren weten wat ze moeten jureren... Alles in ieder geval om de jurering zo eerlijk en onpartijdig mogelijk te laten verlopen.

In iedergeval zou ik dus óf sprong óf brug moeten jureren die dag en omdat ik sprong nog niet gedaan had, oefende ik even wat willekeurige sprongen van de re-livestream van de dag ervoor. Vervolgens sprak ik met het Cyprische jurylid Elpida af om te gaan shoppen. Even wat afleiding!

Eenmaal in venue lootte ik die middag lsprong. Ik was blij met dit toestel omdat het even wat anders was dan weer brug, maar gelijk ook weer extra spannend, want hier zat ik minder goed in. Vooral bij sprong is het behoorlijk anders een sprong te beoordelen zittend vanaf je tafel als de sprong op het podium is. De hoogte van de sprong wordt bijv beoordeeld op de heup-stijging, maar dat is vanaf onderaf erg moeilijk in te schatten. We besloten dus te gaan staan voor iedere sprong en een stukje naar achter te lopen. Zodra de sprong is uitgevoerd loop je terug naar je tafel en bereken je de aftrekken en voer je de score in. Het werdt een lange wedstrijd want vóór sprong was vloer van de heren tussendoor prijzen ceremonies en daarna nog voltige heren en brug dames.
Sprong werd uiteindelijk gewonnen door de Italiaanse meerkamwinnaares en brug door de Russische.

14-10-2018

Zondag waren we weer vrij. Ik had de dag ervoor geïnformeerd over een boottrip door de Tigre en het werd een heel gedoe om iets zo last minute te organiseren voor zoveel personen. Uiteindelijk wilde 15 personen mee. Donatella ging niet mee en vóórdat we opgehaald werden kwam ze me wel nog even vertellen dat ik geen juryleden kwijt mocht raken ;-) ze bedoelde het achteraf gezien toch wat serieuzer dan ik toen dacht.
Met de bus reden we via een Kathedraal en een markt naar een haventje van waaruit we gingen varen door de Tigre. Mensen die op de eilanden wonen hebben een heel ander leven. Geen auto's, allen boten en prachtige huizen met tuinen. De boottocht duurde 2 uur en van de Tigre monde we uit in de enorme rivier tussen Uraguay en Buenos Aires. We zagen de stad van een afstand voordat we weer aan land gingen. Eenmaal terug hebben we nog wat over de grote markt gestruind. Verder had ik een rustige avond en bereidde me voor op een eventuele balk finale.

Die dag heeft Gympower magazine nog een aantal vragen gesteld over mij als jurylid op de YOG. Dit interview kun je hier lezen:
http://www.gympower.nl/tweede-nederlands-internationaal-jurylid-in-actie-op-yog-2018/

Re-Live Sprong en Brug finale: https://www.youtube.com/watch?v=3hD6S3NFaUU

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 29491

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2018 - 16 Oktober 2018

Youth Olympic Games (YOG) in Buenos Aires

21 November 2017 - 07 Juni 2018

Research assistant Molerat project in Zuid Afrika

01 April 2016 - 29 April 2016

Costa Rica - Nicaragua - Panama

03 Augustus 2011 - 30 November 2011

Lajuma, bushbaby onderzoek

02 Juli 2017 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

Landen bezocht: