Al veel resultaat! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu Al veel resultaat! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu

Al veel resultaat!

Door: CarlijnBrands

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

17 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zoals verwacht was het afgelopen weekend erg warm en hebben we zaterdagmiddag lekker gezwommen. Het water is echter nog wel erg koud, dus naar een paar keer heen en weer wil je snel weer opwarmen in de zon.
Maandag was Townday en dit keer een stuk leuker dan de week ervoor. Katy en Sam moesten eerst langs lodges en een kunst galerij verderop om iets voor de earthwatchgroep te bespreken en ze moesten minimaal 2 passagiers meenemen, anders was er te weinig plek. Ik vond het wel leuk om even mee te gaan. De lodges bleken gerund te worden door een Nederlands koppel en ze kochten kunst in uit Zimbabwe en Zuidafrika voor hun galerij en verkochten ook souvenirs. Ze waren heel aardig en we kregen drinken en cake. Aan hun engels kon ik horen dat ze NL waren en toen we afscheid namen hebben we nog heel even in het NL gekletst. In de stad ben ik naar het internet café geweest en heb ik eindelijk kunnen oploaden wat ik wilde….. Voor lunch ben ik die middag samen met Katy, Sam en Na Dine bij een seafood restaurant gaan eten. Ik vond het in het begin maar raar, want ik dacht dat ik daar dan zalm ofzo kon eten, maar ze hadden alleen maar van die kreeft dingen enzo. Uiteindelijk heb ik echt heel lekker gegeten! En ga ik dit zeker vaker doen. Aangezien Katy en Sam ‘native’ engels sprekers zijn hebben we veel lol gehad over hoe wij dingen zeggen en hoe hun dingen zeggen. smiddags weer boodschappen gedaan voor de hele week en weer die vreselijke bobbelweg terug naar Lajuma. Het was een heerlijke townday!
De rest van de week heb ik mijn resultaten van de volle maan fase afgerond. Ik ben erg tevrede! Ik heb nu resultaten rond de 1ste kwart van de maan en rond de volle maan en er lijkt verschil te zijn! Er is sowieso verschil in hun voorkeur voor hoogte van voedsel, zoals verwacht eten ze meer uit de hogere patches dan uit de grond patches.
Ook heb ik al wat resultaten van mijn cover-experiment. Het lijkt erop dat bushbabies niet specifiek voorkeur hebben om onder takken met bladeren (cover) te foerageren. Dit zou betekenen dat ze niet echt bang zijn voor roofvogels.
Ik moet dit allemaal nog verder uitwerken en herhalen voor andere maanfases.
Verder heb ik van Melissa twee cameratraps met moviefunctie in bruikleen gekregen. Echt super cool om je bushbabies via filmpjes van je patches te zien eten. Bushbabies zijn duidelijk veel meer oplettend in de grondpatches dan de patches hoog in de boom. Daar kan ik nog leuke resultaten uithalen!
Ik heb Gerard (stagebeleider in NL) mijn resultaten tot zover gemaild en ook mijn resultaten aan Ian laten zien. Vooral Ian was heel te vrede, dus dat ik wel leuk!

Donderdag heb ik samen met Laura een wandeling gemaakt in de schemer. Helaas niet echt veel dieren gezien op wat Dassies na, maar het was wel een erg leuke mooie wandeling. Savonds was het het afscheidsfeest van de Duitsers (ze vertrekken maandag). Ik had niet heel erg veel zin, maar het was uiteindelijk echt een heel leuk feest! We deden namelijk spelletjes en bij ieder spel vielen er twee mensen af, zowel bij de jongens als bij de meiden. Eerst limbodansen, toen stoelendans, spijkerpoepen, appel happen in een bak water, en geblinddoekt pudding voeren. Ik kwam tot de finale en moest dus alles doorstaan. De appelhappen in water kon ik het snelste van iedereen 2.09s. Pudding eten kon ik niet zo snel, dus dat had ik net verloren. Iets over 12 gingen Rebecca en haar vriend terug naar de barn en ik besloot mee te gaan. Op de een of andere manier hadden we zo’n zin in popkorn, dat we midden in de nacht popkorn met caramelsaus zijn gaan bakken en opeten. Dat was het leukste van de hele avond! haha
Helaas wekte mijn biologisch klok me alweer om half 7 en ik kon echt niet meer slapen. Ik was niet eens moe. Ik besloot hardlopend naar mijn patches te gaan en gek genoeg had ik meer energie dan alle andere dagen. Ik kon veel verder lopen dan normaal…. Bizar gewoon. Smiddags was ik wel moe.

Verder heb ik deze week nog een hele grote slang gezien. Hij was zeker 1,5 meter lang en hij bleef een beetje om mijn patches kruipen terwijl ik daar aan het werk was (niet gevaarlijk dichtbij hoor). Ik weet helaas nog steeds niet wat het is.
En we hebben met de traps van Anna (voor slender mongoose) 2 bushbabies gevangen. 1ste ontdenkte ik terwijl ik naar mijn patches liep. We hebben hem samen vrijgelaten. Het was eigenlijk heel zielig, want er zaten baboons om zijn kooitje. Maar het was wel even leuk om een bushbaby van zo dichtbij te zien. Ik heb daarom ook mooie foto’s!

Nu heb ik wat betreft experimenten een paar rustige dagen en dan moet ik weer beginnen aan mijn cyclus 3de kwart maanfase.

Groetjes, Carlijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 29505

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2018 - 16 Oktober 2018

Youth Olympic Games (YOG) in Buenos Aires

21 November 2017 - 07 Juni 2018

Research assistant Molerat project in Zuid Afrika

01 April 2016 - 29 April 2016

Costa Rica - Nicaragua - Panama

03 Augustus 2011 - 30 November 2011

Lajuma, bushbaby onderzoek

02 Juli 2017 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

Landen bezocht: