De Baboons op het pad - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu De Baboons op het pad - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu

De Baboons op het pad

Door: CarlijnBrands

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

03 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria


Afgelopen zondag was het vies weer, maar sinds maandag neemt de temperatuur bijna exponentieel toe.. Het is vanaf 10 uur al te heet om in de zon te zitten of te wandelen en ik ben blij dat ik mijn werk vooral bij zonsopgang en zonsondergang moet doen.
Maandag was ‘townday’ en wilde ik mijn Visa gaan regelen. Helaas is dit nog niet gelukt, want volgens de vrouw waren we te vroeg! Erg apart, maargoed. Over een paar weken nog maar eens proberen.
Dinsdagmiddag zijn we met z’n allen naar de ‘Rockpools’ geweest. Het was bijna een uur lopen, maar daar kregen we wel wat voor terug. Prachtig via watervallen aan elkaar gekoppelde pooltjes. Natuurlijk was het water nog erg koud en jammer genoeg ook vrij troebel. Toch is iedereen erin geweest en hadden we de grootste schik met onze zelfgefabriceerde zwemband en ons geklauter op blote voeten over de rotsen. We zijn zelfs nog een slang tegen gekomen, maar we weten weer eens niet wat voor soort. Ik moest helaas snel weer alleen terug, omdat ik mijn voedselpatches moest vullen voordat het donker werd.

Woensdagochtend had ik met Oldrich afgesproken om mijn en mijn ouders reis uit te stippelen. Ik heb zo’n 2.5 uur bij Oldrich gezeten en we hebben de mogelijke opties afgewogen en de wegen besproken. Krugerpark lijkt zo goed als gepland, maar in de dagen erna moeten keuzes gemaakt worden. Daar hebben we gelukkig nog de tijd voor, alleen Kruger moet snel gereserveerd worden.

Woensdagavond hadden we het afscheidsfeestje van Wesley en Amalie, het franse koppel. Dit keer was het feest buiten bij het kampvuur en hadden we deeggemaakt om brood aan de stok te braden. Ik besloot op een gegeven moment naar bed te gaan omdat ik erg vroeg op moest, omdat ik gezien had dat de Baboons in de buurt van mijn patches zaten. Waar de baboons namelijk savonds vlak voor zonsondergang zitten, zullen ze ook gaan slapen. Ik ging mijn tandenpoetsen, maar 1 van de Duitse jongens had dat gezien en vond dat ik terug moest naar het feest. Hij heeft me letterlijk teruggedragen en omdat ik mijn mond vol met tandenpasta had kon ik zo moeilijk protesteren. Nadat ik daar nog 1 drankje had gedronken (ja na mijn tandenpasta) en met mijn tandenborstel op de foto was geweest, mocht ik toch naar bed.
De volgende ochtend ging om 6 uur de wekker en kon ik er natuurlijk nauwelijks uitkomen, maar ik wilde perse de baboons voor zijn, want anders was al mijn werk van de dag ervoor voor niets geweest. Met mijn ontbijt in de hand ben ik richting de patches gelopen en daar 2 meter voor 1 van mijn frames met patches, zat de hele groep baboons op het pad in de zon elkaar te vlooien. Het was denk ik het indrukwekkendste wat ik gezien heb in Lajuma. Zo’n 30 baboons met baby’s en al over een afstand van zo’n 15 meter verspreid. Ze keken wel naar me op, maar schrokken niet. Helaas had ik niet mijn goede fototoestel bij, maar had ik wel net op het laatste moment mijn kleine compactcameratje in mijn tas gegooid. Via een omweg door de bosjes ben ik naar de rest van mijn patches gelopen. Na een uur waren ze weg en kon ik de schade aan mijn ‘frame’ bekijken. Die viel gelukkig mee. Het leek erop dat ze er wel in gezeten hadden, maar dat ze niet gegeten hadden. Gelukkig was het nog maar een trial experiment. De volgende keer dus nog maar eerder opstaan als de baboons in de buurt zijn. Haha.

Vandaag is het een lekker rustig dagje. Het franse koppel is vanmorgen vroeg vertrokken en Rebecca is meegegaan naar het dorp om haar vriend op te halen, die hier nu ook stage komt lopen. Ik zit dus vrijwel in mijn eentje in de Barn. Hopelijk krijg ik het voor elkaar om ook vanmiddag wat nuttigs te doen in dit warme warme weer.

Groetjes, Carlijn

  • 03 September 2011 - 13:56

    Oma Brands:

    Hallo Carlijn.
    Ik heb alles gelezen, wat je allemaal meemaakt. ik zie wel dat je het best naar je zin hebt. Niet zo gvaarlijk meer doen en uit de auto stappen als je dat niet mag. Fijn dat pappa en mamma komen. Je zult je daar wel op verheugen, maar ik ben blij dat ik niet me hoef, want ik durf niet te vliegen.
    Heel veel groetjes en dikke kus van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 29507

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2018 - 16 Oktober 2018

Youth Olympic Games (YOG) in Buenos Aires

21 November 2017 - 07 Juni 2018

Research assistant Molerat project in Zuid Afrika

01 April 2016 - 29 April 2016

Costa Rica - Nicaragua - Panama

03 Augustus 2011 - 30 November 2011

Lajuma, bushbaby onderzoek

02 Juli 2017 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

Landen bezocht: