Alles went - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu Alles went - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carlijn Brands - WaarBenJij.nu

Alles went

Door: CarlijnBrands

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

11 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Donderdag 11 Augustus
Ik ben al heel wat beter gewend. Maandag zijn we naar het dorp geweest waar we inkopen konden doen voor de rest van de week. Samen met Oldrich heb ik ook de spullen voor mijn experimenten gekocht. Mijn bed heb ik nu voorzien van een lekker kussen en ‘normale’ lakens en nu heb ik tenminste het gevoel dat het mijn bed is. Het is erg lekker weer. Overdag is het zo tegen de 30 graden in de zon, alleen binnen blijft het echt koud en savonds zit ik echt met drie truien aan voor de openhaard of maken we buiten een kampvuur. Ik ben aardig gewend aan het primitieve leven. Het is alleen jammer dat hier bijna alles stuk is sinds ik er ben… haha. 2 van de 3 WCs hebben het begeven. De diepvries is kapot en aangezien vlees hier maar drie dagen houdbaar is kan ik na woensdag al geen vlees meer eten t/m maandag… Ook een koelkast doet het niet en de andere is te klein voor ons allen. Het warme water in de keuken doet het niet, zodat je koud af moet wassen, wat natuurlijk niet gaat. Dus zet ik iedere keer maar de ketel op het fornuis om warm water te maken (ja zo’n fluitketel en geen waterkoker). En zo zijn er nog een paar dingen. En dan zijn er nog de apen. Blijkbaar staat er zo’n fruitboom boven ons huis en als de apen daar in zitten dan kun je praten tegen elkaar wel vergeten. Ze hollen over het dak en gooien harde vruchten van 5 meter hoog naar beneden op die ijzeren golfplaten wat een hemels kabaal maakt. Gelukkig gaan die apen naar bed als het donker is, zodat je wel redelijk rustig kunt slapen. Alleen bushbabies hollen in de nacht over het dak, maar maken niet zoveel kabaal als de Samango apen.
Maar er zijn zeker ook positieve dingen! We hoeven niet te poetsen, want bijna elke dat komt er een poetsvrouw, we hebben internet sinds kort!! Dus ik ben weer altijd bereikbaar (nouja ik zit vaak in de boom, maar savonds ben ik er meestal wel) en we hebben heel veel huisdieren, zowel tamme als niet.. haha! Een lieve kat die wel lijkt op Woody. Savonds komt ze altijd binnen en wil altijd bij iemand op schoot liggen.
Maandag heb ik vele bomen beklommen en forangeer stations gemaakt. Helaas hebben de bomen die ik uitgezocht heb van die stekels. Ik zit dan ook echt helemaal onder de schrammen en krassen en moet savonds nog een paar doorns uit mijn handen, armen en benen trekken. Maar achja hoef er hier toch niet mooi uit te zien.
1 boom had ik dinsdag compleet klaar en die gelijk gevuld met zaagsel en kattenvoer. Ik was erg teleurgesteld toen de volgende morgen helemaal niets gebeurd was. Het kon natuurlijk ook niet in één keer goed gaan. Ik veranderde mijn plan en besloot patches met kattenvoer met slechts een klein beetje zaagsel te verspreiden over 7 verschillende locaties. Veel meer locaties dan ik wil gebruiken voor mijn experiment, maar ik wilde twee dingen bereiken: Ik moest erachter komen waar de bushbabies zaten en de bushbabies moesten leren dat die bakken voer bevatten. De volgende dag waren 5 van de 7 locaties bezocht, waaronder de locatie die de dag ervoor nog niet bezocht was! Weer vol goede hoop heb ik vandaag 3 foerageer stations (bomen met patches) compleet gemaakt en gevuld met verschillende hoeveelheden en dichtheden voer. Spannend!
Verder heb ik ook mijn eerste bushbaby in het echt gezien! Super schattig. Ik had bananen op een boomstam gesmeerd en tegen 6 toen het al vrij donker was kwam hij of zij. Ik heb een foto gemaakt, maar je ziet vrijwel alleen zijn reflecterende rode ogen.
Ik zal proberen later foto’s te plaatsen, maar internet is hier nu ook weer niet zo geweldig dat alles heel makkelijk gaat.
Ik ga nu koken, want ik heb weer eens mega honger naar een hele dat in het veld.

Groetjes, Carlijn

  • 15 Augustus 2011 - 18:22

    Bianca:

    Hee Carlijn!

    Spannend, hoor, je zit echt achteraf in de natuur, back to basics! Goed dat je al meer gewend bent en dat je experimenten beginnen te werken! Is het ook een beetje gezellig daar met de andere studenten? Hou ons maar op de hoogte en succes!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 29508

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2018 - 16 Oktober 2018

Youth Olympic Games (YOG) in Buenos Aires

21 November 2017 - 07 Juni 2018

Research assistant Molerat project in Zuid Afrika

01 April 2016 - 29 April 2016

Costa Rica - Nicaragua - Panama

03 Augustus 2011 - 30 November 2011

Lajuma, bushbaby onderzoek

02 Juli 2017 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

Landen bezocht: